Gammelrosa sammet i midnattsolens sken


Under min lilla bloggpaus har jag inte bara tagit paus ifrån mitt eget bloggande. Jag har i stort sett bara följt Underbaraclara, Lady Thirty och Elsa

Men nu när jag är tillbaka glädjer jag mig åt att läsa vad bland andra Tant Nea har haft för sig.

Till exempel har hon en liten undersökande omröstning på gång. "Vilket är svenskans vackraste ord?". Titta in och lämna dina ord här!

Jag gillar många ord. Varierande beroende på humör. Eller årstid. Många ord är fina för att de betyder fina saker. Jaja, men några vackra ord är:


Morgongåva
- ordet, inte så mycket orten
Frestelse
Sammet
Fläderblom
Midnatt
Len
Svala
Smultronstrå
Frihet
Stolthet
Sommarlovsmorgon
- som tv-programmet, fast inte p.g.a. det
Trollslända
Fjädermoln
Slöjmoln
Kristallglas

Fina färgord:

Gammelrosa
Midnattsblå
Isblå
Gyllenbrun
Smaragdgrön
Violett
Himmelsblå


Ord och uttryck som jag gillar att använda:

Fasligt
- bra adjektiv lånat av en fin vän, använder det istället för t.ex. väldigt
Huruvida - bra att skriva, det känns så korrekt och lite lagom förr i tiden
...i allmänhet och ... i synnerhet - ingen uppsats utan denna fras, ger schvung i meningen
Tretal - alltså inte ordet då, utan upprepning av tre ord, ser och låter så bra när man skriver


Men ni ser ju! Gå nu raka vägen till Linneas ordjakt!


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Tack så väldigt mycket för din fina kommentar! Och vilka fina ord du gillar, jag kan avslöja att vi har många gemensamma :)

Hur är det med dig? Allt bra? :)



kram

Linnéa

2010-06-24 @ 19:10:50
URL: http://tantnea.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0