Mona Lisa Smile



Nyligen återsåg jag Mona Lisa Smile / Mona Lisas leende.

Första gången tyckte jag "Nja".
Andra gången tyckte jag "Jodå".
Tredje gången tyckte jag "Ja!".
(Och nåt måste det ju vara eftersom jag såg den tre gånger.)

Filmen handlar om en lärarinna i konsthistoria som börjar undervisa
på det konservativa flick-colleget Wellsley under läsåret 1953-54.
Där stöter hon på en massa smarta och drivna studenter på väg ut i livet. 
Dock har de olika idéer om vad som menas med en lyckad framtid.

Det är en lagom dos av lycka och olycka.
Om kärlek, vänskap och att följa sitt hjärta (klyschigt men viktigt).

Dessutom kan man ju glo på filmen bara för de tjusiga kläderna och de fina miljöerna.
Eller för att många yngre bra skådespelerskor är med i den.


Min favoritkaraktär spelas av oerhört söta Ginnifer Goodwin.
Men Maggie Gyllenhaal går ju inte hellre av för hackor.


Julia Stiles har de finaste kläderna.
Tajta rutiga dräkter och mjukaste ulljumprar.
Röda läppar och lagda lockar.


Kirsten Dunst spelar underbar satmara som man ändå inte kan låta bli att känna för.


Julia Roberts karaktär undervisar i konsthistoria.
Och är en fantastisk självständig kvinna.


Fina femtiotal!

Bild 1, bild 2, bild 3,
bild 4, bild 5 & bild 6.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Tack för tipset, ska kolla in den filmen! Bilderna i sig är ju jättefina.

Sv: Ja, skrivböcker är bra! Gillar att köpa fina dagböcker, men håller på mig att inte köpa förrän jag har skrivit ut den jag håller på med. Annars skulle det bli många böcker som bara låg och väntade...

Små skrivböcker är bra för de kan man alltid ta med sig överallt, och skriva direkt när man får en tanke :)

2010-07-09 @ 18:56:42
URL: http://tantnea.webblogg.se/
Postat av: Angeliqa

Jag såg den för första gången när den gick på tv för någon dag sedan. Jag kunde inte koncentrera mig särskilt mycket på handlingen eftersom det var så många fantastiska klänningar med! Jag skall dock försöka se den igen någon gång och få med lite handling också.

2010-07-11 @ 01:02:16
URL: http://sopnedkast.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0